De school is meer een gemeenschap dan een verzameling klassen
"De leidster van ons kinderdagblijf tipte ons om ons kind kennis te laten maken met het Montessorionderwijs. En zo gingen we in gesprek op Het Mozaiek. De visie op onderwijs spreekt ons aan. Wanneer je bijvoorbeeld niet goed bent in rekenen, dan hoef je dat niet je hele schoolperiode zo te ervaren. Je zit namelijk in een groep met drie leerjaren. Dus als je in groep 5 zit, kan je uitleg geven over rekenen aan een jonger kind. Dat geeft een kind zelfvertrouwen. Kinderen leren daardoor van elkaar. Mijn dochter heeft ook een mentor en ze vindt het heel fijn dat een ouder kind haar helpt. De groepen wisselen ook van samenstelling, daardoor is de school meer dan een verzameling klassen, het is een gemeenschap!
Het open podium/voorstelling vindt mijn dochter heel leuk. Ze is daar dan al weken van te voren mee bezig en oefent thuis. Ieder kind heeft dan weer een eigen rol. Een verlegen kind of een haantje de voorste, voor beiden is er een rol weggelegd." (Rianne, ouder middenbouw)
Kinderen hebben ook een stem
"We hadden een kennismakingsgesprek met de directeur en ik had meteen een goed gevoel bij de school. De schoolvisie past bij ons.
We kwamen een klas binnen en niemand werd gestoord. De kinderen en ook de leerkracht werkten gewoon door. Dat zei ons iets over de zelfstandigheid van de kinderen. De leraar is niet de hele dag aan het praten, de kinderen hebben ook een stem. De leerlingen mogen praten en samenwerken. De leerkracht geeft individuele lesjes aan de kinderen. Er zijn natuurlijk leerdoelen die ze moeten halen en de leerkracht helpt hierbij.
Ik zie het nu aan mijn dochter. Ze zit in groep 3 en bepaalt zelf welk werkje ze doet. Ze leert wat ze kan doen als ze haar werk af heeft voor die dag. Ze vindt het heerlijk dat ze zelf kan bepalen waar ze werkt; op de grond of achter een tafel. Voor de toekomst vind ik dat ook heel belangrijk, dat ze leren eigen regie te nemen." (Chantal, ouder onder- en middenbouw)
Korte communicatielijnen
De betrokkenheid naar kinderen en ouders toe is groot. De communicatielijnen tussen ouders en leerkrachten zijn kort en dat vind ik fijn.
Ik kan het, ik mag fouten maken
De leerkrachten zien de kinderen echt. In het verslag van de leerkacht herken ik mijn kind. De leerkracht beloont de kinderen op hoe ze werken en ze mogen dingen proberen. Ze leren op deze school; ik kan het, ik mag fouten maken.